Az LDM műtárgyai a Corning Múzeum 2022-es katalógusában

Az LDM műtárgyai a Corning Múzeum 2022-es katalógusában Az LDM műtárgyai a Corning Múzeum 2022-es katalógusában

Örömmel jelentjük be, hogy Amerika legjelentősebb üvegművészeti múzeuma, a Corning Museum of Glass 2022. évi katalógusában a Laczkó Dezső Múzeum képzőművészeti gyűjteményének két műtárgya is szerepel!

Minden év elején lehetőség van arra, hogy a világ múzeumai az előző évben gyarapított üvegtárgyaikról beszámoljanak a Corning Museumnak. Ha a szerkesztőbizottság elég kvalitásosnak ítéli a műveket, akkor azok bekerülhetnek a New Glass Review Recent Important Acquisitions, vagyis legfrissebb fontos gyarapodások rovatába. A Laczkó Dezső Múzeum az egyik legjelentősebb modern üvegművészeti gyűjteménnyel rendelkezik Magyarországon, melyet minden évben igyekszik gyarapítani. 2022-ben L. Szabó Erzsébet vázáját és Perlaki József üvegablakát is beválogatták a katalógusba. A  Corning Museum of Glass kiadvány online megtekinthető:

https://info.cmog.org/publication/new-glass-review-42

A művészekről és az alkotásaikról Tevesz Mária művészettörténész írt blogbejegyzést:

L. Szabó Erzsébet: Váza 2020.

L. Szabó Erzsébet Munkácsy-díjas üvegtervező, Érdemes művész a magyar stúdióüveg mozgalom képviselője, a kortárs üvegművészet 1955-től máig alkotó, sokoldalú, kísérletező alakja. Az általa alkalmazott hutakész, szabadkézi megmunkálású, fúvott üveg eljárása múltbeli hagyományt őriz, ugyanakkor technológiai újításai, díszítő eljárásai szakadatlanul meg is újítják azt. Tervez és kivitelez díszüvegeket, használati célú asztali készleteket, vázákat, kancsókat, tálakat. Különleges szépségüket esztétikai megjelenésük, az átgondolt összhang adja funkció, forma, anyag és technológia között.

2020-ban készült üvegvázája a művész ajándéka a Laczkó Dezső Múzeumnak. A kézi gyártású, opálos színű hutaüveg alja felé hasasodó, lapított formát képez, felül, szája felé erősen szűkül. Anyagában finoman díszített, ún. gyöngyözött technológiája a művész egyik szabadalmát illusztrálja. Két oldalán a csepprátétek négy-négy egymásra helyezett csigavonalat formáznak. Irizáló fényét a szecesszió által is közkedvelt eozinos felületkezelés adja.

Perlaki József: Szent Márton (üvegfestmény) 2004.

Perlaki József Podmaniczky-díjas üvegművész bő negyven éves, termékeny pályája főként az egyházi üvegművészet területén bontakozott ki – ezt illusztrálják színezett üvegfestményei, különleges, szakrális témájú üvegdomborművei, mozaikjai. A hagyományos, színezett, festett, ólmozott technikával 1977 óta tervez és készít új templomi üvegablakokat, illetve restaurálja az egykori nagy mesterek, Róth Miksa, Kratzmann Ede felújításra szoruló munkáit.

Ezzel a hagyományos ólomrekeszes technikával készült üvegfestménye Szent Márton püspököt állítja elénk mellképnek megfelelő képkivágásban, frontális beállításban. Püspöki ornátusban, fején csúcsíves infulával fordul szembe velünk, jobb kezét áldó gesztusra formálja, baljában püspöki pásztorbotját tartja. Ez utóbbi felső, ívelt díszítésében kirajzolódik a fehér lúd motívuma, amely legendájának arra a mozzanatára utal, amikor püspökké választása elől egy libaólban rejtőzött el, de a gágogás leleplezte. A fejét övező nimbuszán nemzeti színben jelenik meg neve, hiszen a későbbi tours-i (Franciaország) püspök a pannóniai Savariában (Szombathely) született.

Ezúton is gratulálunk a művészeknek!